Prowadzenie rejestrów BHP
Dokumenty i rejestry prowadzone przez służbę bhp w szczególności dotyczą:
- wypadków przy pracy:
- chorób zawodowych – rejestr podejrzeń i stwierdzonych zachorowań wraz z dokumentacją prowadzoną na podstawie obowiązujących przepisów;
- substancji i czynników szkodliwych dla zdrowia, na podstawie obowiązujących przepisów.
- rejestr rodzajów działalności i prac, przy których istnieje możliwość wystąpienia szczególnego zagrożenia dla zdrowia lub życia ludzkiego.
- wykaz prac szczególnie niebezpiecznych występujących w zakładzie pracy.
Dokumenty i rejestry prowadzone w imieniu pracodawcy to:
- dokumentacja systematycznych analiz przyczyn wypadków przy pracy, chorób zawodowych oraz wdrażania odpowiednich środków zapobiegawczych,
- dokumentacja ryzyka zawodowego oraz zastosowanych niezbędnych środków profilaktycznych,
Dokumenty opracowywane przez zakładowych specjalistów z udziałem służby bhp, która powinna je archiwizować oraz nadzorować ich aktualność:
- wykaz stanowisk i miejsc pracy wymagających obsady co najmniej 2-osobowej,
- wykaz rodzajów prac wymagających szczególnej sprawności psychofizycznej,
- wykaz prac wzbronionych kobietom,
- wykaz prac wzbronionych młodocianym,
- dokumentacja stałej kontroli stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia (stężenie pułapowe) tych czynników, a jeśli jest to niemożliwe – dokonywanie badań i pomiarów co najmniej raz na sześć miesięcy,
- wykaz stanowisk pracy wskazanych do wykonania pracownikom szczepień ochronnych,
- dokument potwierdzający spełnienie wymogów rozporządzenia ministra gospodarki w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bhp w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy,
- dokument potwierdzający spełnienie wymogów rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe,
- rejestr źródeł promieniowania jonizującego,
- wykaz pomieszczeń, w których jest zatrudniona jedna osoba, a mogą w nich wystąpić sytuacje awaryjne stwarzające zagrożenia zdrowia lub życia pracowników,
- dokumentacja konsultowania spraw bhp z załogą oraz współpracy ze związkami zawodowymi, SIP,
- dokumentowanie systematycznych kontroli stanu bezpieczeństwa i higieny pracy ze szczególnym uwzględnieniem organizacji procesów pracy, stanu technicznego maszyn i innych urządzeń technicznych oraz rejestracja nieprawidłowości i metod ich usuwania,
- szczegółowe programy szkoleń bhp,
- regulamin i tabele przydziału środków ochrony indywidualnej oraz regulamin i tabele przydziału odzieży roboczej i ochronnej oraz środków do higieny osobistej,
- charakterystyki stanowisk pracy (na potrzeby oceny ryzyka zawodowego, zachorowań na choroby zawodowe, profilaktycznych badań lekarskich, uznawania pracy jako wykonywanej w szczególnych warunkach i o szczególnym charakterze),
- inne wymagane szczegółowymi przepisami bhp dotyczącymi konkretnej działalności gospodarczej czy uregulowaniami wewnętrznymi.