Prowadzenie rejestrów BHP

Dokumenty i rejestry prowadzone przez służbę bhp w szczególności dotyczą:

  • wypadków przy pracy:
  • chorób zawodowych – rejestr podejrzeń i stwierdzonych zachorowań wraz z dokumentacją prowadzoną na podstawie obowiązujących przepisów;
  • substancji i czynników szkodliwych dla zdrowia, na podstawie obowiązujących przepisów.
  • rejestr rodzajów działalności i prac, przy których istnieje możliwość wystąpienia szczególnego zagrożenia dla zdrowia lub życia ludzkiego.
  • wykaz prac szczególnie niebezpiecznych występujących w zakładzie pracy.

Dokumenty i rejestry prowadzone w imieniu pracodawcy to:

  • dokumentacja systematycznych analiz przyczyn wypadków przy pracy, chorób zawodowych oraz wdrażania odpowiednich środków zapobiegawczych,
  • dokumentacja ryzyka zawodowego oraz zastosowanych niezbędnych środków profilaktycznych,

Dokumenty opracowywane przez zakładowych specjalistów z udziałem służby bhp, która powinna je archiwizować oraz nadzorować ich aktualność:

  • wykaz stanowisk i miejsc pracy wymagających obsady co najmniej 2-osobowej,
  • wykaz rodzajów prac wymagających szczególnej sprawności psychofizycznej,
  • wykaz prac wzbronionych kobietom,
  • wykaz prac wzbronionych młodocianym,
  • dokumentacja stałej kontroli stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia (stężenie pułapowe) tych czynników, a jeśli jest to niemożliwe – dokonywanie badań i pomiarów co najmniej raz na sześć miesięcy,
  • wykaz stanowisk pracy wskazanych do wykonania pracownikom szczepień ochronnych,
  • dokument potwierdzający spełnienie wymogów rozporządzenia ministra gospodarki w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bhp w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy,
  • dokument potwierdzający spełnienie wymogów rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe,
  • rejestr źródeł promieniowania jonizującego,
  • wykaz pomieszczeń, w których jest zatrudniona jedna osoba, a mogą w nich wystąpić sytuacje awaryjne stwarzające zagrożenia zdrowia lub życia pracowników,
  • dokumentacja konsultowania spraw bhp z załogą oraz współpracy ze związkami zawodowymi, SIP,
  • dokumentowanie systematycznych kontroli stanu bezpieczeństwa i higieny pracy ze szczególnym uwzględnieniem organizacji procesów pracy, stanu technicznego maszyn i innych urządzeń technicznych oraz rejestracja nieprawidłowości i metod ich usuwania,
  • szczegółowe programy szkoleń bhp,
  • regulamin i tabele przydziału środków ochrony indywidualnej oraz regulamin i tabele przydziału odzieży roboczej i ochronnej oraz środków do higieny osobistej,
  • charakterystyki stanowisk pracy (na potrzeby oceny ryzyka zawodowego, zachorowań na choroby zawodowe, profilaktycznych badań lekarskich, uznawania pracy jako wykonywanej w szczególnych warunkach i o szczególnym charakterze),
  • inne wymagane szczegółowymi przepisami bhp dotyczącymi konkretnej działalności gospodarczej czy uregulowaniami wewnętrznymi.
Powrót